En dan?

En dan?
Lieve mensen, hierbij de laatste blog van Afiena door Abel.
De laatste 2 weken hebben we een hele goede tijd gehad, een Kado, een zegen om deze nog mee te mogen maken en dat we zo intens van en met elkaar hebben genoten. We konden er geen genoeg van krijgen. Nog even shoppen met schoonmoeder, nog even wandelen door de wijk met hele lieve buren, nog even samen praten, nog even met de kinderen boodschappen doen en een ijsje eten en van de dagopname voor de bloedtransfusie hebben we een uitje gemaakt om lekker met ons tweetjes te genieten van elkaar en te praten over hoe het zal zijn straks……
Er kon eigenlijk geen eind aan komen en wat hebben we nog een lol gehad, maar ook wat hebben we nog een tranen laten vloeien. De afgelopen zondag moesten en zouden we naar onze kerk en we hebben daar over onze Vader gehoord. Wat een heerlijke dienst om op terug te kijken. Nog eventjes thee drinken na afloop, dat hoorde erbij.
Later die dag ging het al minder en Afiena heeft heel voorzichtig mij gepolst hoe ik tegen de situatie aankeek. Zelfs in deze periode was ze attent en wilde mij niet kwetsen. Ze was moe, zo ontzettend moe. Ze wilde naar haar hemelse Vader en ongeduldig dat ze is wilde ze dat nu zo snel mogelijk. De gestelde doelen waren behaald. Alles wat er nu nog gebeurde was alleen maar aanvulling maar droeg verder niet essentieel bij aan wat er tot nu toe bereikt was. Uiteraard wilde ik haar niet kwijt maar ik wilde haar graag overgeven aan onze Vader.
De laatste dagen waren in het teken van pijnbestrijding. Afiena kreeg gisteren een morfinepomp. Hiermee was de pijn grotendeels weggenomen. En als er weer wat stond te gebeuren wilde Afiena alles weten. ‘We gaan aan pomp aanbrengen’ haar reactie ‘en dan?’ en zo ging het vraag en antwoord gesprek door tot ze tevreden was. Het enige wat ik mij nu realiseer is dat ze eigenlijk wilde horen ‘en dan ga je naar Huis.’
EN DAN? EN NU!
Nu ben je thuis mijn liefste Afiena, je kunt nu dansen, springen, eten en wijn drinken zonder pijn en zonder ziek te zijn. Je bent bij je Heer en Heiland waarin je tot het aller laatst op hebt vertrouwd. Je hebt de wedloop gelopen en je geloof behouden. Afiena is gegaan zoals zij altijd al zei: ‘Jezus staat met openarmen op mij te wachten om mij over de laatste hobbel te dragen.’ En zo is het precies gegaan zonder strijd en heel vredig is zij heen gegaan in de wetenschap dat dit niet het einde is maar een nieuw begin.

Liefs Abel, Aron, Nathan, Benjamin en Hanna

Afiena is thuis
Gelegenheid tot afscheid nemen en condoleren dagelijks van 15.00-16.00 uur.
De afscheidsdienst zal worden gehouden op dinsdag 3 juli as. om 13.00 uur in het Avanti-gebouw,
Damsterdiep 291 te Groningen. Voorafgaand aan de dienst kunt u vanaf 12.00 uur condoleren.
Aansluitend zal de begrafenis plaatsvinden op de Ned. Herv. Begraafplaats, Hoofdweg Scharmer.
Na de begrafenis is er alleen nog gelegenheid tot schriftelijk condoleren.

50 thoughts on “En dan?

  1. Lieve Abel en kinderen,

    Verslagen zijn wij door het heengaan van Afiena. Tegelijkertijd weet ik dat dit is waar ze zo naar verlangde. Mijn hart en gebeden gaan uit naar jullie.
    Ingrid

  2. Lieve Abel en kinderen…
    Bedankt Abel voor dit kostbare dokument over Afiena ! Ze is ook en zal het in onze gedachten ook altijd blijven, een heel bijzondere en liefdevolle vrouw en moeder !
    Wij zullen haar ook erg missen en ik wens je de bijzondere nabijheid van de Heer toe, Zijn troost kracht en moed om door te gaan . hoe?
    Van dag tot dag zal de Heer je in deze omstandigheden ondersteunen !
    Knuffels…Riek.

  3. somewhere………… ……………….
    …………………………..over the rainbow……………………………………..,

    sterkte gewenst,

    -x-

  4. Lieve Abel en kinderen,
    wat een ontzettend verlies. Maar wat een troost is het te weten dat Afiena bij haar Heer en Heiland is! We wensen jullie Gods troost, kracht en nabijheid toe.
    Liefs, Koert en Jolanda

  5. “De geboorte ” is het begin niet , “de dood “niet het einde.
    Heel veel sterkte voor nu en in de toekomst.
    Elly van Boven -van der Terp

  6. Beste Abel,

    Met bewondering heb ik de blogs van Afiena gelezen en nu ook die van jou. Ontzettend mooi om te lezen hoe jullie er mee om zijn gegaan, zo vol liefde en vertrouwen. Ik wens jou, de kinderen en je familie heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.

    (ik ben een vriendin van Alma, we hebben elkaar wel eens getroffen op haar verjaardag).

    Gerda Andelbeek

  7. Beste Abel en kinderen,
    Heel veel sterkte toegewenst, in gedachten zijn we bij jullie. Morgenochtend zullen we 2 kaarsen aansteken in de Maria kapel voor Afiena en voor jullie. Alle kracht toegewenst.
    Heel veel liefs vanuit Hengevelde.
    Robin en Cristel, Lynn en Jim.

  8. Lieve Abel, kinderen en familie,
    Wat een ontzettend verlies voor jullie door het heengaan van Afiena. Zij is uit haar lijden verlost en is nu daar waar ze zo naar verlangde, maar laat een hele grote lege plaats achter. Niet alleen bij jullie maar bij iedereen.
    Ondanks het enorme verdriet is er ook de troost dat zij nu bij haar Hemelse Vader is.
    En dan …….? Hoe moet het nu verder met jullie? Ik bid voor kracht en zegen van onze Vader. Hij is er voor jullie, daar ben ik van overtuigd.

    Stil, onze ziel, wees stil
    en wees niet bang
    voor de onzekerheid van morgen.
    God omgeeft jullie steeds
    Hij is erbij
    in jullie beproevingen en zorgen.

    God, U bent onze God
    en wij vertrouwen op U
    en zullen niet wankelen.
    (Opw. nr. 717)

    Heel veel sterkte en kracht toegewenst in het dragen en verwerken van het enorme grote verlies van een lieve, dappere, attentvolle en diep gelovige vrouw, moeder en (schoon)dochter.
    Lieve groeten van Ipe

  9. Lieve Abel en kinderen,
    heel veel sterkte met het verlies van Afiena. Een prachtige, mooie, sterke vrouw, wij zullen haar nooit vergeten. Ze zal altijd in ons hart zijn.
    veel liefs,
    Petra, Gerben en Jonas

  10. Beste Abel, kinderen en familie,

    We wensen jullie veel kracht toe dit zware verlies te verwerken. Petje af voor hoe jullie ermee zijn omgegaan en nog gaan.

    Erik en Nataliya

  11. Lieve Abel, kinderen, familie,

    Wij wensen jullie veel sterkte.
    In onze gedachten zal Afiena altijd bij ons blijven.
    Veel liefs.

    Erica en Henk

  12. Lieve Abel.We wensen jou en je lieve kinderen heel veel sterkte toe voor nu en de komende tijd.We zullen nog vaak aan Afiena denken, een geweldige sterke vrouw en vooral geweldige mama.Je zal een weg moeten vinden om dit verdriet een plaats te geven.We wensen je hiervoor heel veel sterkte.Lieve groeten en een knuffel voor de kinderen. Hannie en Wilco.

  13. Gecondoleerd en Heel veel sterkte.
    Al sta ik ver van jullie af, het is wel even een schok om nu dit te lezen. Al weet je dat het gaat gebeuren. Vond het een hele mooie blog!
    Van Geralda de moeder van Lilian, klasgenootje van Aron.

  14. Lieve Abel, kids en familie,
    Geen woorden……….maar tranen……… Gecondoleerd met het verlies van jullie mooie en sterke Afiena! Heel veel sterkte en kracht gewenst voor de komende tijd,
    Liefs van Corina, Vincent en kinderen.

  15. Woorden schieten tekort.

    Het is vrezelijk moeilijk om iemand los te moeten laten,
    maar het wordt een heel klein beetje makkelijker omdat je weet waar ze nu is.
    En dat ze dat zelf ook wist, dat haar Hemelse Vader haar met open armen op stond te wachten.

    Abel, de kinderen en verdere familie heel veel sterkte en kracht toegewenst.
    Nu, maar ook voor straks.

    Jolanda Braam

  16. Soms is er zoveel wat we voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen.

    Lieve Abel en kinderen, gecondoleerd en heeeel veel sterkte en kracht toegewenst.

    mirjam

  17. Lieve Abel, kids en familie,
    De hemel is een ster rijker…
    Mooi geschreven Abel, ik wens jou en de kinderen en de rest van de familie heel veel sterkte en kracht voor de tijd die komen gaat. Wat zal ze gemist worden, maar ze kijkt vast mee vanaf een wolkje met een lekkere glas wijn in de hand, proost Afiena, je was een kanjer!
    Krista Oosting (kdv. Knorretje)

  18. lieve Abel, wat dapper dat je dit zo hebt kunnen beschrijven… we wensen jou en de kinderen Gods zegen, nabijheid en veel sterkte toe in alle dingen… voor dinsdag als jullie je lieve vrouw en mama moeten gaan begraven, maar zeker ook voor de tijd erna als jullie haar bij grote en kleine dingen zullen missen. we denken aan jullie! lieve groet, David en Mathilde

  19. Lieve Abel en kinderen,wat een verdriet nu jullie zonder Afiena verder moeten. Wat is ze ongelofelijk dapper en sterk geweest en wat heeft ze kunnen genieten van alle dingen die nog op haar pad zijn gekomen, diep respect. Ook voor jou Abel, dat je Afiena tot het laatste moment hebt kunnen bijstaan! Jij en je kinderen mogen oprecht trots zijn op zo’n lieve vrouw en moeder! Nu is ze verlost van alle pijn en verdriet, en zoals je het al zo mooi omschreef, mag ze nu bij onze Heer verder leven in alle vreugde.We wensen jullie heel veel kracht toe om zonder haar verder te moeten gaan, weet dat we in gedachten en in gebed om jullie heen staan!!
    Liefs van Petra en familie xxx

    • Lieve abel en kids
      Ik wens jullie heel veel sterkte en kracht om het verlies te verwerken.
      Er zijn geen woorden voor maar ze altijd dapper en sterk geweest zoals ik haar weblog heb kunnen volgen.
      Ik herriner afiena als een hele fijne lieve meid.
      Sterkte gr ruby (oud collega coa)

  20. lieve Abel, en kinderen. Onze eerste reacrie was een schok en het tweede was , ze is verlost en bij haar Heiland die ze zo oprecht bemint, Wij bidden jullie veel kracht en liefde toe voor elkaar,Dank je wel voor dit laatste blog , het was goed te lezen hoe jullie laatste dagen met Afiena zijn geweest, Wat een liefde spreekt eruit en hoe dapper als jullie allebei waren in deze moeilijke periode.We zullen haar heel erg missen, voor wie ze was , blijmoedig en troostend naar anderen toe. Nu begint het echte ware leven voor Gods kind, maar we weten dat we haar terug zullen zien, als ook onze tijd daar is.We wensen en bidden jou en de kinderen en familie Gods troost, kracht zegen en nabijheid toe.
    Liefs van Hotze en Janny.

  21. Lieve Abel en kinderen,
    Met diepe ontsteltenis hebben wij het overlijdensbericht van Afina ontvangen.
    Door het schrijven over haar ziekte zagen we naar de mens gesproken het sterven van je vrouw en mama wel aankomen. Maar toch wanneer het dan zover is, zijn zelfs onze gedachten even heel dubbel. Afina is binnen daar waar ze wilde zijn, maar er is een lege plaats achter gebleven voor jullie, Abel en je kinderen. Wij condoleren jullie van harte met dit grote verlies en wensen jullie veel sterkte en zegen van onze hemelse GOD en Vader van de Here Jezus toe. Hij die is het die je bij kan staan en dat zeker zal doen. Wij zullen er met jou om vragen via onze Heer en Heiland. Matth.28:20, zegt: En zie, Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding van de wereld. Amen.
    Of zo als de Psalmist het schrijft in Ps. 121:5 De HEERE is uw Bewaarder, de HEERE is uw schaduw aan uw rechterhand. Dicht genoeg bij. Onze ervaring is dat de Heer dat ook doet. We denken ook aan jou Abel omdat we weten dat je nu ook als man alleen voor de taak staat je kinderen op te
    voeden. En dat is een taak waar moeders vaak zo goed in zijn. Heel veel sterkte nogmaals en een hartelijke broeder en zustergroet van Jozien en Jur Koerts uit Veendam.

  22. Lieve Abel en de kinderen, ik heb een paar weken geleden het voorrecht gehad om Afiena te mogen ontmoeten. (Toen jullie de babyspullen naar Martin en Esther brachten). Wat een ongelofelijke sterkte en liefdevolle vrouw! Ik wens jullie heel veel sterkte in de komende periode, en moge de heer jullie kracht geven.
    Vriendelijke Groet,
    Hester Meinders

  23. Lieve Abel en kinderen,
    We wensen jullie heel veel sterkte en kracht toe om het grote verlies van jouw prachtige vrouw en jullie lieve moeder te dragen.
    We hebben veel bewondering en respect voor de manier waarop Afiena, samen met jou Abel, haar ziekte heeft gedragen en hoe ze afscheid van haar leven met jullie heeft genomen.

    Ook in ons hart heeft Afiena een heel speciaal plekje gekregen. Voor ons was Afiena een hele bijzondere en gezellige vriendin, waar we mooie herinneringen aan bewaren.
    We zullen haar nooit vergeten.
    Liefs, Petra, René, Guusje & Wout

  24. Lieve Abel, wat een mooie afsluiting van de weblog. Onvoorwaardelijk heb jij haar liefgehad en haar nu losgelaten. Met dit lied is Afiena haar weblog begonnen, jullie hebben samen dit lied doorleefd. Gods troost en nabijheid gewenst in deze verdrietige tijd. Anneke Dooren

    Wat de toekomst brengen moge,
    Mij geleidt des Heeren hand;
    moedig sla ik dus de oogen
    naar het onbekende land.
    Leer mij volgen zonder vragen;
    Vader, wat Gij doet is goed!
    Leer mij slechts het heden dragen
    met een rustig kalmen moed!

    Heer, ik wil Uw liefde loven,
    al begrijpt mijn ziel U niet.
    Zalig hij, die durft gelooven,
    ook wanneer het oog niet ziet.
    Schijnen mij Uw wegen duister,
    zie, ik vraag U niet: waarom?
    Eenmaal zie ik al Uw luister,
    als ik in Uw hemel kom!

    Laat mij niet mijn lot beslissen:
    zoo ik mocht, ik durfde niet.
    Ach, hoe zou ik mij vergissen,
    Als Gij mij de keuze liet!
    Wil mij als een kind behand’len,
    dat alleen den weg niet vindt:
    neem mijn hand in Uwe handen
    en geleid mij als een kind.

    Waar de weg mij brengen moge,
    aan des Vaders trouwe hand
    loop ik met gesloten ogen
    naar het onbekende land.

  25. Heel veel sterkte met dit grote verlies….
    Liefs Simone
    (benjamin lag tegelijk met ons zoontje in het umcg… daar heb ik afiena leren kennen, daarna maakten we af en toe een praatje op het schoolplein…)

  26. Beste Abel en lieve kinderen,

    Sinds een half jaar heb ik Afiena weer mogen volgen via facebook en deze blog. Afiena heb ik jaren geleden leren kennen als een vrolijke, sterke vrouw! En daarin is zij niet veranderd. Ik heb mogen lezen hoe zij deze strijdt is aan gegaan, en hoe zij gevochten heeft. .

    Diep respect voor Afiena en jou, hoe jullie met deze situatie zijn om gegaan. Hoe jij deze blog afsluit, dat wij hebben mogen lezen hoe jullie de laatste dagen samen hebben doorgebracht. Nu Abel moet jij samen met je kinderen verder, en is Afiena daar waar zij al een tijdje wilde zijn. Waar zij geen pijn meer heeft.

    Ik wens jou Abel en jullie kinderen heel veel sterkte in deze moeilijke, emotionele periode.

    Vriendelijke groet,
    Caroline Veenstra

  27. Lieve Abel en kindjes, gecondoleerd met dit enorme verlies. Van ver hebben we jullie een beetje gevolgd en voor jullie gebeden en daar gaan we mee door. Heel veel sterkte in de komende tijd.Liefs Meindert en Wil v.d Wal.

  28. lieve ABEL en de lieve kinderen

    gecondoleerd met dit grote verlies.
    ik ben via mijn nicht maryke in contact met jullie gekomen en als thuis kapper kwam ik enigetijd bij jullie thuis om jullie teknippen.
    Ik heb het altijd ervaren als een gezellig paar knip uurtjes,
    Vanaf de eerste ontmoeting tot bijna een jaar heb ik veel eer van mijn werk gehad nadat de drie jongens er weer super stoer uitzagen met hun kuifjes, Vooral de tevredenheid van een trotse moeder kwam ik graag weer bij jullie terug voor een nieuwe afspraak.
    Helaas kon ik jullie kant niet meer op komen omdat ik zwangerschaps ongemakken kreeg, maar via facebook en deze blog heb ik jullie toch nog kunnen volgen.
    Ondanks het grote verdriet wens ik jullie heel veel sterkte en liefde toe de komende tijd.

    Met Vriendelijke groeten Diane Streur-Holman

  29. Lieve, lieve mensen,
    Wij hadden het zo graag anders gezien. Helaas moesten jullie afscheid nemen van jullie lieve mama en sterke vrouw.
    Vol bewondering en ook verdriet hebben we jullie gevolgd.
    We wensen jullie heel veel sterkte en liefde toe.
    Douwe, Rita, vivianne, richelle en Oskar.

  30. Beste Abel en kinderen,
    wij willen jullie heel veel sterkte toewensen voor nu en in de toekomst! Wat een verdriet maar ook wat een getuigenis van het geloof in onze Hemelse Vader en de toekomst in Hem die wij hebben! Afgelopen najaar heb ik een aantal keren de dienst van jullie gemeente bijgewoond vanwege de geslaagde levertransplantatie van onze dochter (mijn oom en tante zijn Anton & Irene). Jullie hebben daarin ook veel meegeleefd, ondanks de ziekte van Afiena. Dank daarvoor! Liefs vanuit Ridderkerk van Samuël, Annemieke en Abigail Goldberg

  31. Lieve Abel, Aron, Nathan, Benjamin en Hanna,
    De afgelopen weken en vooral nu hebben we veel aan jullie gedacht.
    Wat was ze lief, positief en sterk, nooit zullen we haar vergeten, jouw bijzondere vrouw en jullie prachtige mamma.
    Afiena heeft ook een bijzonder plekje in ons hart en zal daar altijd blijven.
    Heel veel sterkte en liefs gewenst in deze verdrietige tijd,
    Mira & Roel

  32. Sterkte met dit grote verlies. Met tranen heb ik de blog van Abel gelezen. Respect. Heel veel sterkte in deze moeilijke periode. Het is nog nooit zo donker geweest, of het werd wel weer licht. Abel, kinderen en familie, ik hoop dat jullie veel steun bij elkaar vinden.

    Heidi, mama van Nathalie ( klasgenootje van Nathan )

  33. Lieve allemaal,

    Gecondoleerd met dit grote verlies en ik wens jullie allemaal heel veel sterkte toe in de aankomende tijd.

    Sjakelien Kuipers-Dees (oud schoolvriendin van De Waezenburg te Leek)

  34. Lieve Abel, kinderen en familie,

    Gecondoleerd met dit grote verlies. Wat heeft Afiena, en jullie, zich krachtig en dapper gehouden in dit hele proces!. Respect! Ik heb de weblog gevolgd en ben zeer onder de indruk van alles.
    Ik wens jullie heel, heel veel sterkte en kracht toe nu jullie samen maar zonder Afiena verder zullen moeten.

    Liefs Nanda Meulman

  35. Lieve Abel,
    Wat een mooie beschrijving van jullie laatste tijd samen. Wat een prachtige vrouw ben je getrouwd, en wat een fantastische, moedige moeder is ze voor jullie kinderen. Heel veel sterkte de komende tijd nu Afiena niet meer bij jullie is, maar daar waar ze al een tijd naar verlangde.
    Ik zal me Afiena’s lach en twinkeling in haar ogen altijd herinneren. En daarnaast de moed en kracht waarmee ze het afgelopen jaar de ziekte heeft gedragen en genoten van de kostbare tijd met dierbaren. Ze heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten..

    Melanie

  36. Beste Abel en kinderen.
    Gecondoleerd met dit grote verlies en ik wens jullie allemaal heel veel sterkte toe in de aankomende tijd .
    gertina ,roxanne,collin

  37. Abel en kinderen, familie en vrienden,
    We wensen jullie veel sterkte toe en willen laten weten dat we met jullie meeleven!
    God zal jullie trooster zijn.
    Danny & Aafke van Dijk

  38. Ookal ken ik jullie niet persoonlijk, toch heeft jullie verhaal veel indruk op ons gemaakt. Wij wensen jullie veel sterkte toe met dit grote verlies!
    Familie van der Schaaf

  39. wat n moedige, positieve vrouw heb je Abel! Ik koester onze laatste ontmoeting waarbij mijn laatste woorden waren:’ ik hoop dat het geen hevige strijd gaat worden’ fijn om te lezen dat dat niet is gebeurt maar dat ze is gegaan zoals ze is gegaan, moedig, vertrouwend omringd door haar naasten! Ik wens jou en de kids veel sterkte en steun toe nu maar vooral ook de komende tijd! Lieve groeten vanuit Thailand, Els

  40. Heel veel sterkte gewenst voor de komende periode en daarna.
    We denken aan jullie allen.

    Jan & Inger van der Lei en kinderen

  41. Beste Abel en Aron, Nathan, Benjamin en Hanna,
    Jullie zijn een bijzondere familie, zo enorm sterk. Ik heb altijd Afiena haar blogs gelezen en nu deze laatste van jou, Abel. Dapper, ook jij! Afiena is ‘thuis’ en is van haar lijden verlost. Ik wens jou en de kindertjes heel veel sterkte voor nu en in de toekomst. Joke Kop (moeder van Rick Kop)

  42. Lieve Abel en kids, gecondoleerd met het overlijden van je vrouw en jullie lieve mama…..met veel bewondering en respect heb ik jullie het afgelopen half jaar gevolgd, maar wat ontzettend fijn te lezen dat jullie een rotsvast vertrouwen hebben in jullie geloof…..heb afiena in mei nog aan de telefoon gehad, een wel heel bijzonder waardevol gesprek…. zo lief, zo sterk, zo moedig, zo volovertuiging, tegelijk ook heel verdrietig om de mensen waar ze zo van houdt te moeten loslaten…..maar ook zo denkende nog aan anderen….ze zei tegen mij, “He El, als ik Debbie* straks zal zien zal ik haar een dikke knuffel geven??? Ik was en ben daardoor zo geroerd…..
    Ik wil jullie zo ontzettend veel kracht toe wensen voor de tijd die komen gaat, met afiena voor altijd in jullie hart…. Lieve groet Ellen Tesselaar.

  43. Met veel respect en bewondering heb ik Afiena’s blog elke keer weer gelezen. Deze laatste blog geschreven door Abel is net zo mooi en positief geschreven. Daar straalt kracht uit, en dat zullen jullie als gezin vast ook nodig hebben. Veel mensen leven met jullie mee en dat doen wij natuurlijk ook. We wensen jullie als gezin dan ook veel sterkte en kracht toe, en ik hoop dat jullie kunnen genieten van de prachtige herinneringen die Afiena heeft achter gelaten.

    Liefs, Merijn, Cristel Tomas en Lise Hartog

Geef een reactie

