Het circus

Na een week ben ik samen met de kinderen in huis. Het is ongelovelijk dat het ongeveer een jaar geleden is dat het is begonnen. 14 juli 2011 om precies te zijn. Toen kreeg Afiena te horen dat ze een niertumor had. Ze werd direkt opgenomen in het ziekenhuis. Toen begon het ‘circus’.
Het circus is afgelopen dinsdag 3 juli afgelopen met de begravenis van Afiena. Wat heeft ze een indruk gemaakt op haar omgeving. Tot en met de begravenis heeft ze mensen aangezet om na te denken over hun leven.
De begravenis hebben we nog samen kunnen regelen. Dit was van het uitzoeken van een kist tot en met de liturgie van de uitvaartdienst. Zelfs de adres labels voor de rouwkaarten waren al geschreven. Mede dankzij de uitvaartverzorgster hebben wij zelf weinig meer hoeven doen.
De dagen tussen het overlijden de de begravenis gingen als in een roes. ’s Maandags is het team van ‘liefde voor later’ van de KRO langs geweest en hebben de kinderen samen met mij de kist van Afiena versierd. Zoals onze uitvaartverzorgster zei; de schatkist, hoe letterlijk kun je het maken….
Nu zit ik hier, met alle gevoelens die je maar kunt noemen. De 2 oudsten gaan alweer naar school (gelukkig) en de 2 jongsten zijn bij mij. Heel onwerkelijk en hoe krijgt iemand hier nog vat op. Ik leef nu bij de dag, iets anders wil ook niet. Heel dankbaar met de praktische hulp en aandacht van vrienden. 
Dan wordt de bijbel wel heel direkt: Matt. 6:34 Maak u geen zorgen voor de dag van morgen, ook morgen zal God u geven wat u nodig heeft. Elke dag heeft al genoeg aan zijn eigen problemen.
Samen waren we sterk, niets leek ons te stuiten. Door het verlies word je plotseling op jezelf geworpen, niet even ruggespraak kunnen houden. Niet even aan het begin van de dag ‘ik hou van jou’ of aan het eind van de dag ‘tot morgen lief’ het doet pijn……
Ik heb gelukkig nog thuiszorg ivm de 4 kinderen. Alleen de maandag en de vrijdag ben ik alleen met de kinderen thuis. Ben hier erg gelukkig mee, zo heb ik een periode om te wennen en kan ik een begin maken met mijn rouwproces.
Ik wil iedereen bedanken voor alle lieve betuigingen, bemoedigingen, etc.

Lieve mensen mooier kan ik het niet maken en ook niet makkelijker
Met een traan maar ook met een dankbaar hart
Abel

19 thoughts on “Het circus

  1. lieve abel..en de kinderen
    wat zijn jullie samen sterk,
    ik denk aan jullie
    het is en blijft moeilijk
    maar fijn dat je de kracht van god mee draagt
    ik denk aan jullie,
    veel liefs gerda en kinderen

  2. Hier zijn geen woorden voor….
    Heel veel sterkte en kracht voor jullie toegewenst voor nu en in de toekomst.

  3. Lieve, mooie, sterke, warme Abel.
    Partner en Papa.
    Er gaat geen dag voorbij of ik denk aan jullie.
    Meerdere keren per dag.

    Afiena en jullie kinderen boffen met jou.
    Wat is dit toch moeilijk voor je.
    Veel mensen wensen je sterkte.
    Maar je zult ook je momenten van zwakte (nodig) hebben om bij je verdriet te kunnen/durven komen.
    Zoveel emoties.
    Leven per dag, dat is het beste wat je kunt doen.
    Dat is ook het enige wat je nu kunt doen.
    Stapje voor stapje.
    En wat wordt er vaak gezegd?
    Dat je je verdriet “een plekje” moet geven.
    Dat klinkt vaak zo onzinnig.
    Maar toch…. ineens zul je merken dat dat zal gebeuren.
    Ieder op zijn eigen moment.
    Stapje voor stapje.
    Afiena is 24 uur per dag in je gedachten.
    Zo hou jij haar bij je. En zo blijft zij bij jou.
    Afiena is in jullie kinderen.
    Dat is prachtig. En soms vast ook wel moeilijk om te zien.

    Lieve Abel,
    Zoals jij met jullie kinderen was op de dag van Afiena’s begrafenis heeft zoveel indruk gemaakt. Niet alleen op mij maar op vele aanwezigen.
    Zoveel liefde.
    Jullie kinderen boffen met je.
    Take your time, dear friend.
    Koester wat jullie samen hebben.
    En Afiena is altijd bij jullie.

    Heel veel liefs,
    Nicole

  4. Oef, hoi. Nee mooier en makkelijker ook niet. Ik schrok even, by Afiena Stuut……..fijn om dit van je te lezen, dat je ons laat weten……..we leven iedere dag mee.
    Laat je het absoluut weten wanneer je ons nodig hebt? Echt doen hoor.
    Groetjes Van Douwe, Rita, Vivianne, Richelle en Oskar.

  5. Dag Abel,
    Ik weet haast niet hoe ik moet reageren.
    Afiena noemde mij haar medestander omdat ik ook nierkanker heb.
    Bij mij ging het al anderhalf jaar goed en bleef het stabiel.
    Maar op de dag dat Afiena stierf kreeg ik te horen dat het bij mij ook verder aan het uitzaaien was in mijn longen.
    Wat een vreselijke ziekte is het toch,ik heb ook heel erg met jullie meegeleefd en altijd de blogs van Afiena gelezen en soms met haar gemaild.
    Kon me er ook niks bij voorstellen omdat ik toen nog totaal geen last van de ziekte had.
    En door de verhalen van Afiena kon ik er toch wat van lezen hoe het verloop van de ziekte zou gaan.
    Ik heb van haar moed en haar manier om met de ziekte te leven veel opgestoken en probeer ook om op die manier verder te gaan.
    Wilde je dat even laten weten dat ze ondanks dat Afiena voor mij een totale vreemde is mij toch een
    voorbeeld heeft gegeven ,hoe met de ziekte om te gaan.
    Ik wens jullie heel veel kracht ,sterkte en liefde om met het verlies van Afiena te kunnen verder gaan.
    En zoals altijd sluit ik af met , Veel liefs van de medestander.

  6. Ik ben altijd een onbekende meelezer geweest op deze blog, en volgde de droevige maar meestal mooie verhalen steevast mee…
    Lieve Abel, je gaat het geweldig doen, Afiena wist dat ook, en kon daarom op zo’n mooie manier afscheid nemen.
    Veel moed en sterkte gewenst!

  7. Ja, met tranen in de ogen lees ik je bericht. Maar wat een mooie herinneringen, troost en dankbaarheid klinken uit je woorden, We bidden voor jou en de kinderen; iedere dag weer, dat God je mag zegenen, de kracht en troost mag geven die je zo nodig hebt in dit leven zonder Afiena. En Hij zal het geven, want Hij is Trouw! ook in julie pijn totdat Hij terugkomt!
    xx Emmy en Herbert

  8. Lieve Abel,
    makkelijk zal het zeker niet zijn. Het kost tijd, veel tijd. Neem die tijd, ook met de kinderen. Neem ook tijd voor je verdriet. Je kan niet altijd sterk zijn. Maak gebruik van alle steun en hulp die je kan krijgen. Want die zal je hard nodig hebben. Afiena zal altijd in je hart zijn. En ook in de onze.
    veel liefs,
    Petra (ook namens Gerben en Jonas)

  9. Lieve Abel,
    Wat een mooi, heftig en emotioneel verhaal heb je geschreven…., ik heb met tranen in mijn ogen het mogen lezen. Je bent ontzettend sterk en ik denk elke dag nog aan jou en de kinderen…..het is inderdaad per dag leven en weer proberen te genieten maar dat heeft zijn tijd nodig!
    Ik wens jou en je kinderen voor de komende periode heel veel kracht, sterkte en liefde toe om de pijn van het verlies van jullie ongelofelijke sterke en mooie Afiena te verwerken. Mocht je hoe dan ook eens hulp nodig zijn laat het me gerust weten!

    Heel veel liefs,
    Corina

  10. Lieve, lieve Abel en kinderen ,
    Wat is het ontzettend moeilijk, om het nu zonder Afiena te moeten doen…wat je zelf ook zegt…
    niet samen even meer iets overleggen met Afiena, jouw geliefde vrouw en de moeder van jullie kinderen ! Ze was een héél bijzondere vrouw Abel, en jij hebt hele kostbare herinneringen , die zul je nooit vergeten en haar manier van leven, toen ze door zo,n diepte heen ging, hoe standvastig ze bleef in haar liefde voor de Heer en voor allen waar ze contact mee had….hebben diepe indruk na gelaten.
    Nu moet je verder zonder Afiena en dat zal veel strijd , moeite en verdiet kosten, bij jou en bij jullie 4 schatten !
    Ik wens je van harte veel sterkte toe, lieve Abel en…DEGENE die Afiena dag aan dag kracht heeft gegeven …zal het ook bij jou doen Abel.
    De Heer heeft ook veel mensen op julie pad gebracht, die er waren tijdens Afiena.s ziekte en Hij zal ook zeker ook voorzien in wat jullie nodig hebben !

    God zegene jullie samen met Zijn boven natuurlijke kracht en sterkte. !!!
    Lieve groet van Riek

  11. Hoi Abel,

    Nog van harte gecondoleerd. Elk bericht van Afiena heb ik gelezen. Veel herkenning bij “het circus” gehad en ook nu herken ik veel in jou bericht van wat ik een klein jaar geleden ook alleen doormaakte.
    Wat knap dat je bewust begint met je rouwverwerking en ik kan je vertellen dat erover schrijven (openbaar of prive) ook heel erg kan helpen. Fijn om te lezen dat ook jij dankbaar kan zijn.

    Ik bid je veel van Gods nabijheid toe.

    met een warme groet van herkenning,
    Jonathan

    PS: als je eens contact op wilt nemen, voel je dan vrij om een berichtje te sturen: jonathan@jonathalie.nl

  12. Heel veel sterkte, Abel.

    Ik heb heel veel respect voor jullie, hoe jullie met deze dingen zijn omgegaan en hoe je er nu nog steeds mee omgaat. Het is goed om je steun een verdieping hoger te zoeken en alles uit handen te geven. Ik bid voor je dat je telkens die steun vindt, die je nodig hebt en ook voor de Aron, Natan, Benjamin en Hanna.

    Heel veel zegen gewenst,

    Piet

  13. Abel ,ook van onze kant heel veel sterkte toegewenst.
    Het zal zwaar zijn , fijn dat je zulke mooie woorden hebt kunnen schrijven.
    Ook dat maakt je sterk!
    Hartelijke groeten.
    Elly van Boven van der Terp.

  14. Lieve Abel en kids,
    Dank je Abel voor dit bericht. Elke dag moet ik aan jullie denken. Lieve Abel wat ben je sterk en wat doe je het goed.
    Weet nog goed toen Fien je net had ontmoet en ze mij over jou vertelde. Dit is is hem hoor Anita! Dit is mijn man. Zo blij en verliefd was ze en dat was ze tot het eind.
    Lieve Abel als we wat voor je kunnen doen laat het dan weten. Wij staan klaar voor jullie!
    Het is nog zo onwerkelijk dat ze hier niet meer is.
    Voor altijd is ze in ons hart.
    Abel veel sterkte en neem je tijd.
    Heel veel liefs,
    Anita

  15. Lieve Abel. Hierbij willen we je nog condoleren met het verlies van Afien.Met heel veel respekt hebben we je laatste blog gelezen.Het is nog zo onwerkelijk dat Afien er niet meer is.Ik en Nic. hebben het nog heel vaak over de studenten tijd die geweldig was.Het leuke meidenweekend op Ameland enz. Wat is ze een geweldig sterk mens geweest.Alleen maar aan de mensen om haar heen denken en alles samen met jou voorbereid voor het naderend einde.We waren heel graag naar het afscheid gekomen, maar we moesten oppassen op de kleintjes,want ze hadden geen oppas.We hopen dat je beetje bij beetje de draad weer iets op kan pakken,al is het maar voor de kinderen.Weet dat we veel aan jullie denken en een knuffel voor de kids.Lieve groeten Hannie en Wilco.

  16. Beste Abel, fijn om weer een blog te lezen van jou! Je schrijft dat Afiena indruk heeft gemaakt op veel mensen, nou, dat heeft ze zeker!!!Met veel respect en een lach en traan heb ik altijd de blogs gelezen, wat “geweldig” zoals ze alles heeft kunnen verwoorden, en ons op de hoogte heeft gehouden van de afgelopen periode.En toch altijd maar weer positief blijven,knap hoor!
    Ja, en nu moeten jullie verder zonder haar. Wat kan ik zeggen………Ik wens je hierbij heel veel kracht toe, dat God jullie wil blijven dragen en helpen in deze moeilijke tijd. Ook hier zal je weer een weg in vinden, samen met de mensen die je dierbaar zijn. Weet dat we aan jullie denken en in gedachten en gebed om jullie heen blijven staan!
    Met de hartelijke groeten van Petra en fam.

  17. Dag Abel,

    Bedankt voor je woorden.
    Ik vind het fijn om iets van jou en van jullie te horen, want geregeld zijn jullie in onze gedachten en bidden we voor jullie. En dan is het goed om te horen hoe het gaat met jou, de tijd na de begrafenis.
    Als we elkaar even tegenkomen in het dorp, is er vaak geen gelegenheid voor om te vragen hoe het met je is en wie weet heb je er ook niet altijd zin in om daar over te spreken. En dan is een blog wellicht een goede manier van contact.
    Je hoeft het niet mooier te maken en ook niet gemakkelijker. Dat zou niet eerlijk zijn.
    Bijzonder dat er in alle verdriet ook dankbaarheid is in je hart.
    God zegene jouw dankbaarheid en Hij bescherme je in je verdriet,
    Moge Hij je licht geven op de weg die je moet gaan en vrede, genoeg voor iedere dag.

    Het was leuk dat Nathan bij ons was vanmiddag. Ik hoop dat hij het ook leuk vond.
    Tot een volgende keer!

    met een groet van Jaap,
    Aline.

Geef een reactie

