Waar is mama

Waar is mama?

Lieve mensen, we zijn weer een week verder en wat ben ik blij dat de vakantie nog niet begonnen is. Volgende week….. Maar dat zien we dan wel weer.
Ik word enorm goed bijgestaan door allerlei mensen die me van alle kanten helpen in praktische zin. Aron en Nathan kunnen vaak spelen bij vriendjes en worden ondanks de drukte bij de vriendjes ook weer thuis gebracht! En zelfs Benjamin heeft al speelvriendjes. Ongelovelijk maar deze dingen betekenen nu de wereld voor mij en maken de dagen dragelijker.
Vandaag begon Benjamin (3 jaar) over mama. “waar is mama?” vroeg hij. Hij begint beter te praten en mist Afiena, zijn moeder, op zijn manier en zijn tijd. Zo goed en zo kwaad heb ik hem uitgelegd dat Afiena in de hemel is maar dat er een plaats is waar we heen kunnen gaan om even bij Afiena stil te staan. Wat ben ik blij dat de begraafplaats zo dicht bij is, nog geen 5 minuten lopen (of met benjamin op de loopfiets 3minuten, hij is erg handig op dat ding) Daar zijn we vanmiddag dus even met ons tweetjes geweest. Met dank aan Betty, onze thuiszorghulp, die erwas en op Hanna kon passen.
Op de begraafplaats hebben we even gekeken en na een minuutje had Benjamin het wel gezien, of juist niet, zijn mama was hier niet meer maar in de hemel, en dus togen we weer huiswaards. Zijn nieuwsgierigheid was bevredigd en we zijn samen, met ons tweetjes, even weggeweest.
Als ik erop terugkijk ben ik dankbaar dat, als het sterven van Afiena toch moest gebeuren, wij, Afiena en ik, de kinderen hebben voorbereid op dit vreselijke feit. Zoals ons is verteld, tegen verdriet kun je de kinderen en jezelf niet beschermen maar je kunt de kinderen en jezelf wel voorbereiden op wat komen gaat. En daar had Afiena zich met name grotendeels voor ingezet. Wouw! Wat een wereld(hemelse) vrouw!

En wat mis ik haar…

Met een dankbare en lieve groet,
Abel

19 thoughts on “Waar is mama

  1. Hey Abel,

    Wat goed (en misschien fijn?) dat je af en toe blogt! Dat je ‘ te benaderen’ bent voor troost en hulp!
    Petje af. De vrede en kracht die Afiena en jij in die moeilijke periode ervoeren, zal ook nu met jou en Aron, Nathan, Benjamin en Hanna zijn!
    Die is, Die was en zal Zijn!

    Maarten en Hanna.

  2. Tja………..wat moet ik hier nu op zeggen……..Goed gedaan zo met je zoon, er zullen vast meer vragen komen en meer van deze momenten met de andere kinderen en ook dan zal het goed zijn.
    groetjes DRVR en O

  3. Lieve Abel,
    Goed om van je te horen en zo te lezen ben je idd goed voorbereid. Dat hebben jullie samen kunnen doen en dat is fijn. Dat hebben gezegd komt het gemis altijd later en dat zie je dan in zo’n voorbeeld met Benjamin. Goed dat jullie er zo open mee omgaan denk ik dan.
    De kinderen hebben een lieve, zorgzame en geduldige vader en dat is ook heel veel waard. Ik weet zeker dat Afiena een glimlach op haar gezicht krijgt als ze trots naar jullie kijkt.
    Ik wens je nog veel sterkte de komende tijd, ook met de vakanties die volgende week beginnen.
    XXX Judith (en familie)

  4. LIeve Abel,
    Afiena was en is inderdaad een gweldige wereld{hemelse}vrouw !
    Maar jij bent nu een geweldige vader voor de kinderen, een vader die met een groot verdriet zijn eigen geliefde vrouw mist en toch zich helemaal inzet om de kinderen te troosten , lief te hebben en zorg voor ze te dragen.!
    Ik ben heel blij dat je wel veel hulp van alle kanten krijgt,!
    Persoonlijk wens ik jou heel veel sterkte en kracht van de Heer toe. Als je denkt geen kracht te hebben, wil ik je graag bemoedigen met een klein gedichtje.

    Jij bent…
    Sterk door Zijn kracht !
    Altijd een arm om je schouder, een hand die je drukt
    liefde in Zijn ogen, vrede en rust.
    Dat ontvang je van boven, als je op Hem vertrouwt
    Hij zal voor je strijden, omdat Hij van je houdt.
    Jij hoeft slechts te wachten, God doet het werk
    door Hem ben je overwinnaar, samen met Hem sta je sterk !

    Knuffels voor jullie van Riek

  5. Heb altijd veel respect voor jullie gehad, zoals jullie de kinderen opvingen, en wens je nog heel veel sterkte in de komende tijd, en er komt een tijd dat je ondanks het gemis, vrede hebt met de situatie. Zie slechts op Hem, volg gehoor zaam zijn stem,blijf maar rustig vertrouwen altijd ziende op Hem.

  6. Hallo Abel,

    ik vind het erg fijn dat je af en toe een verhaaltje schrijft over het leven met de kids nu Afiena in de hemel is.
    Veel sterkte…

    Kus Marjan

  7. Hallo Abel,

    Fijn dat je de blog van Afiena op deze manier voortzet.
    We hebben op een goede manier allemaal afscheid van haar kunnen nemen, maar het gemis blijft groot. Vooral voor jullie als gezin.
    Wat een troost dat je mag weten dat ze het nu zelf goed heeft, bij onze Hemelse Vader in de Hemel.

    Voor jou en de kids nog heel veel sterkte toegewenst.
    Inderdaad, soms is het goed om van dag tot dag te leven en in alles je zorgen met God te delen. Hij heeft beloofd er voor ons te zijn en ons te dragen.
    Gelukkig mogen we weten dat Hij ook jou en de kids elke dag nabij is.
    Zijn rust en vrede toegewenst,

    Groetjes van Sytske

  8. Lieve Abel,
    Heel knap van jullie dat jullie zo voorbereid waren.
    Daar kan je alleen maar bewondering voor hebben.
    Ik hoop dat je ondanks dat je tegen de vakantie opziet toch een leuke tijd met je kids zal hebben.
    Ik wens je heel veel sterkte en heb het diepste respect voor je.
    Liefs Marjon de medestander.

    • Lieve Abel.Niet alleen Afien was een sterke persoonlijkheid maar jij ook. Hoe je toch probeert om het voor de kinderen draagelijk te maken ondanks jullie grote verdriet.We hopen dat je de kracht mag krijgen om voor de kids er te zijn.Heel veel sterkte en Afien zou trots op je zijn.Hannie en Wilco.

  9. Wat onroerend om te lezen Abel. En wat lijkt het me af en toe confronterend als de kinderen ineens naar hun mama vragen. Maar ook heeft het iets moois dat ze hun mama missen. Hoe vreselijk ook, daaruit blijkt ook hoe diep ze zit, ook bij een driejarige die het allemaal nog niet beseffen en begrijpen kan. Ontzettend waardevol dat jullie je met het hele gezin hebben kunnen voorbereiden op het afscheid van Aaf en dit ook als gezin met elkaar hebben kunnen doen. De kist zag er prachtig uit en de jongens waren er echt trots op hoe ze dat beschilderd hadden.
    Ik snap dat je haar met heel je hart mist en dat dit ook zo blijft. Met de tijd zullen de scherpe randjes eraf gaan maar het missen van zo’n wereldvrouw blijft.
    Ik wens jou met je kinderen alle sterkte en kracht toe!

    Ingrid

  10. Beste Abel,
    Wat aandoenlijk dat je zoontje Benjamin jou vraagt: waar is mama? En wat moet je dan doen op zo’n moment?
    Abel, ik ben ervan overtuigd dat je van Boven kracht en wijsheid ontvangt om met dergelijke vragen van je kinderen goed om te gaan.
    Wat geweldig en krachtig van je dat je het werk van Afiena doorzet (het schrijven van een blog).
    Wat missen wij Afiena, jij en je kinderen natuurlijk het meest. Gelukkig dat je lieve mensen om je heen hebt die je helpen, zoals je vorige week zondag ook tegen me zei.
    Je weet ook dat ik elke dag voor jou, je kinderen en verdere familie bid. En daar ga ik mee door.
    Jij en je gezin zijn in mijn hart en gedachten.
    Heel veel sterkte toegewenst en Gods onmisbare zegen, kracht en troost, ook in de komende vakantieperiode!!

  11. Het is moeilijk de juiste woorden te vinden,
    maar we willen je laten weten dat we aan je denken in deze moeilijke tijd.

    Julian & Jolente

  12. Ik heb ook geen woorden; wel draag ik jullie iedere dag op aan onze Vader in de Hemel; voor nieuwe kracht voor de dag en hoop voor de Toekomst.
    xx Emmy & Herbert

  13. Beste Abel,
    Wij vinden het zo fijn dat jij doorgaat met de blog, op die manier kunnen wij jullie steeds voor specifieke dingen bij de Heer opdragen en weten wij ook hoe het met jullie gaat. Ik bewonder je en, naast de tranen die er iedere keer zijn als ik dit blog lees, verwonder ik me steeds over Afiena en jou en hoe jullie het allemaal aanpak(te), ik ben zo dankbaar voor wat Afiena was en ons geleerd heeft. Ik bid dat jij je bewust zal blijven van Gods armen om jou en de kinderen en dat jij iedere dag opnieuw genoeg zult ontvangen om verder te kunnen. Daar mogen wij in geloven. Ons huis en harten staan voor jullie open, als er iets is waar je nog mee hulp kan gebruiken, wij helpen graag.
    Lieve groet, Karel en Marelize

  14. Hoi Abel, Fijn weer wat van jouw hand te lezen! en bijzonder om te lezen hoe je dit samen met je kinderen doormaakt… Heel veel sterkte in de kleine en grote dingen! Hij is altijd bij jullie! Hartelijke groet, David en Mathilde

  15. Hoi Abel, Afiena was idd een zeer bijzondere vrouw. En nu moet jij verder……..geleid door jouw kinderen en alles wat Afiena jouw heeft meegegeven……en dat is heel veel. Met tranen lees ik jouw verhaal, dapper dat je blijft ‘bloggen. …. Wens jou en je kinderen al het goeds!!!!!!! Joke Kop

  16. Ik lees nu pas van het overlijden van Afiena en zit met tranen in mijn ogen de Blog te lezen. Ik ben erg geschrokken maar ben heel erg onder de indruk van de kracht en de liefde die ik zie in deze Blog. Ik weet niet zeker Abel of ik je ooit ontmoet heb maar volgens mij wel nog in het huis in Groningen. Ik werkte met Afiena in AZC Groningen en we kwamen in die tijd wel eens bij elkaar over de vloer. Haar verhaal dat ze in een steegje ergens op Balie tijdens haar wereldreis Jaap, gemeenschappelijke collega, letterlijk tegen het lijf liep heb ik nog vaak als anekdote aan anderen verteld; ze dacht dat ze een spook zag, hoe bestaat het dat je 5000 km van huis in een steegje ergens in een stad je collega uit Groningen tegen het lijf loopt !
    Ons contact is heel snel verwaterd nadat wij naar Winschoten verhuist zijn ( wij woonden ook in Helpman ). Ik heb nog wel eens aan haar gedacht maar in de drukte van het leven geen contact meer gezocht. Nu ik dit hoor kan ik alleen maar zeggen dat het me diep raakt. Afiena was een lieverd. Heel veel sterkte hier uit Winschoten en ik hoop echt dat jullie er goed doorheen komen.

Geef een reactie

